Zobowiązanie Ubera do uczynienia przejazdów taksówkami ekologicznymi i zero emisyjnymi w siedmiu europejskich stolicach jest "daleko w tyle" za zaplanowanym harmonogramem. Tak wynika z nowego raportu środowiskowego think tanku.
W zeszłym roku firma zobowiązała się, że do 2025 roku, połowa wszystkich przejazdów użytkowników Ubera w Londynie, Paryżu, Amsterdamie, Berlinie, Brukseli, Madrycie i Lizbonie będzie odbywać się z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych.
Jednak dane przekazane przez Ubera organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E) pokazują, że mniej niż 5 proc. dystansu pokonywanego przez użytkowników aplikacji w tych siedmiu miastach odbywa się pojazdem elektrycznym.
Co ciekawe, te dane wykazały również, że między styczniem 2020 roku a czerwcem 2021 roku odległość przejechana przez EV pracujące dla Ubera prawie się potroiła, z 1,54 proc. do 4,08 proc.
Dane ujawniły jeszcze, że istnieją ogromne różnice pomiędzy samymi miastami. W Lizbonie pojazdy elektryczne stanowią 9 procent przejazdów Ubera według odległości. W Londynie i Amsterdamie jest to 6 procent. Z kolei w Brukseli zaledwie 0,01 proc. przejazdów Ubera odbyło się samochodem elektrycznym.
Różnicę tę można wytłumaczyć polityką władz lokalnych w tych miastach, powiedział Saul Lopez, kierownik programu elektrycznej floty w T&E.
– Uber powinien robić więcej, ale rządy również. W Amsterdamie i Londynie szybciej wymienia swoją flotę, ponieważ władze ustanowiły mandaty na elektryfikację oraz wdrożyły efektywne strefy ultra niskiej emisji – dodał Lopez.
Oszczędności
Wymiana floty Ubera jest skomplikowana przez fakt, że pojazdy, którymi jeżdżą pasażerowie firmy, są kupowane przez samych kierowców.
W próbie zachęcenia swoich kierowców z siedzibą w Londynie, aby przejść na pojazdy elektryczne, Uber ogłosił, że będą mogli oni zakupić Tesle w ramach programu do zwiększenia wykorzystania EV.
Program, wprowadzony w 2019 roku, pobiera 0,03 funta za milę (0,06 euro za kilometr) za każdą podróż odbytą w obrębie stolicy Wielkiej Brytanii i dodaje go do funduszu, który kierowca może przeznaczyć na pokrycie kosztów nowego EV.
Ponad 4 tys. kierowców Ubera przeszło na prowadzenie EV w Londynie, dzięki czemu firma ma tam więcej w pełni elektrycznych samochodów, niż w jakimkolwiek innym dużym globalnym mieście.
– Wciąż jest wiele do zrobienia, aby napędzić zielone ożywienie i oczyścić transport miejski, ale postęp, który widzimy w Londynie, jest znaczący i jako miasto jesteśmy liderem w skali globalnej – powiedział Jamie Heywood, szef Ubera na Europę Północną i Wschodnią.
Rządy mogą zrobić więcej
– Podczas gdy Uber i jego konkurenci – Lyft, Bolt i Free Now – złożyli podobne zobowiązania do ograniczenia emisji, władze lokalne muszą zrobić więcej, aby zachęcić do przejścia na pojazdy elektryczne – powiedział Lopez z T&E.
– Wdrażanie infrastruktury ładowania jest zbyt powolne i nie odbywa się tam, gdzie jest ona potrzebna, a lokalnym przepisom brakuje zdecydowania – strefy niskiej emisji są zbyt liberalne, a plany ich zaostrzenia są zbyt odległe w czasie – zaznaczył Lopez w rozmowie z Euronews Next.
– Miasta powinny spojrzeć na Amsterdam w poszukiwaniu inspiracji. Wszystkie taksówki i prywatne wypożyczalnie muszą być zeroemisyjne do 2025 roku, a program wdrażania infrastruktury ładowania na żądanie zapewnia, że stacje ładowania są instalowane tam, gdzie są potrzebne, a nie w bardzo widocznych miejscach w centrach miast, które są niewykorzystywane – podsumował dyrektor.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |